Nieuwe brug verbindt Schulen met Schulensmeer

26/10/2024

In het Schulensbroek in Herk-de-Stad is een nieuwe brug in gebruik genomen. Zo kan iedereen weer vanuit Schulen door de kern van het broek naar het Schulens­meer wandelen. De brug vormt het sluitstuk van het Life Delta Project voor het Schulensbroek.

De brug is aangelegd voor het Snijken, dat parallel loopt met de dijk rond het Schulensmeer, en kadert in het Life Deltaproject. Het doel daarvan was om het ­beheer van het gebied - en het watersysteem in het bijzonder - te optimaliseren. Het Schulens­meer en het broekgebied kunnen bij hevige regenval overtollig ­water van de Demer opvangen. “Tijdens de werken werd er aan de loop van het Snijken gesleuteld”, zegt Joke Rymen van Vrienden van het Schulensbroek ­(Natuurpunt), partner in het Life Deltaproject. “Daardoor was het onmogelijk om vanuit Schulen door het broek naar het meer te wandelen. De liefhebbers keken er echt naar uit tot dat weer zou kunnen.”

Lusvorm

Dankzij de nieuwe brug, een ­realisatie van de Vlaamse Milieumaatschappij, is het zover. “De brug is gemaakt van hout op een basis van metaal”, zegt Rymen. “Ze is 8 meter lang en 2,5 meter breed en is uitsluitend bestemd voor voetgangers. Aan de brug is een poortje om te verhinderen dat de schapen in het gebied tot daar zouden komen.”

De brug maakt wandelingen vanuit Schulen door het gebied mogelijk. Vertrekpunt is de oude kerktoren in het centrum van Schulen. Het traject in lusvorm leidt wandelaars terug naar het centrum van Schulen. “Op de dijk stonden banken, maar die werden voor de werken weg­gehaald. Er zijn nu vier nieuwe geplaatst, zodat wandelaars ­onderweg even kunnen uit­blazen. Er zijn ook picknick­banken in de buurt.” Het ­Schulensbroek staat bekend om zijn vogelrijkdom. Het traject loopt door broed­gebied, wat ­betekent dat het ­traject in het broedseizoen van 14 maart tot 15 juni niet toe­gankelijk is.

Alle info: www.wandeleninlimburg.be

Bron: Het Belang van Limburg - 21/10/2024