86 vogelsoorten gespot op 1 mei 2020

20/04/2024

Naar aanleiding van de corona-crisis konden helaas de gebruikelijke 24uren-wandelingen op 1 mei niet doorgaan. Tijdens 3 wandelingen doorheen het Schulensbroek proberen vogelkijkers en geïnteresseerden traditioneel dan zoveel mogelijk soorten vogels te zien, of te horen, op één dag. Dat het Schulensbroek tot de topgebieden qua vogelaantallen in Vlaanderen behoort wordt op elke 1 mei (maar ook andere dagen) weer bevestigd.

De corona-editie van deze 1 mei weerhield gelukkig heel wat vogelkijkers en buurtbewoners er niet van om alleen of in gezinsverband op pad te gaan en dat resulteerde in niet minder dan 86 vogelsoorten die gespot konden worden op 1 mei. Het werd geen topeditie, we moesten het met wat minder ogen en oren doen, maar er werden toch meer soorten gezien dan het gemiddelde over de 33 voorgaande edities (84 soorten). Er werden niet echt zogenaamde “krenten” (zeldzame vogels) gespot, maar enkele leuke soorten werden toch aankruist waaronder Zomertortel, Wielewaal, een koppeltje Geoorde futen, Ijsvogel.

De volledige lijst van 1 mei 2020 kan je hier bekijken:

Het record van 97 vogelsoorten ging er dus niet aan, maar de Vrienden van het Schulensbroek hopen dat ze in 2021 op de oude, vertrouwde manier een nieuwe poging kunnen doen. De magische grens van 100 moet er ooit aan geloven. Aan iedereen die meespotte en zijn waarnemingen invoerde of doorstuurde een dikke dank je wel!